3 آوریل 2024 - تجزیه و تحلیل تلفیقی در سطح بیمار از سه کارآزمایی بالینی تصادفی (RCTs) بهبود وضعیت گلایسمی را بدون افزایش خطر هیپوگلایسمی با iGlarLixi، بدون توجه به استفاده ی همزمان از مهارکننده‌های SGLT2 نشان داد. این مطالعه به صورت آنلاین در 4 مارس 2024 درDiabetes Research and Clinical Practice  منتشر شد.

این مطالعه بهبودهای بالینی معنادار مشابهی را در HbA1c در هر دو گروه نشان داد. علاوه بر این، قند خون ناشتا، وزن بدن و قند خون پس از غذا بین گروه ها مشابه بود.

دارویGlarLixi ، یک ترکیب با نسبت ثابت قابل تیتراژ از انسولین بازال گلارژین 100 واحد در میلی لیتر (iGlar) و لیکسیسناتید(Lixi)، یک آگونیست گیرنده پپتید-1 شبه گلوکاگون کوتاه اثر (GLP-1 RA) است که برای تزریق یک بار در روز ارائه شده است.

مهارکننده های کوترانسپورتر 2 سدیم-گلوکز (SGLT2is) و آگونیست های گیرنده GLP-1 با مزایای ثابت شده قلبی و حفاظتی برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 (T2D) که در معرض خطر بالای بیماری های قلبی عروقی، نارسایی قلبی، و بیماری مزمن کلیه هستند، توصیه می شود.

نتایج استفاده همزمان از مهارکننده‌های iGlarLixi و SGLT2 به خوبی مشخص نشده است، تنها با ارزیابی محدود در تعداد کمی از بیماران از یک مطالعه تصادفی بالینی و یک پایگاه داده‌های شواهد واقعی. نتایج موجود نشان داد که iGlarLixi بدون توجه به استفاده از SGLT2is، قند خون را با نرخ های هیپوگلایسمی نسبتاً پایین، به خوبی کنترل می کند.

با توجه به پیشینه فوق، دکتر فرانچسکو جورجینو، و همکارانش از دانشگاه باری آلدو مورو در ایتالیا، در یک تجزیه و تحلیل تلفیقی، با هدف مقایسه ی نتایج ایمنی و اثربخشی iGlarLixi با یا بدون مهارکننده‌هایSGLT2 ، این مطالعه را انجام دادند.

در این تجزیه و تحلیل تعقیبی، محققان نتایج را در بیمارانی که در هنگام شروعiGlarLixi ، تحت درمان با یک مهارکننده SGLT2 بودند(کاربران SGLT2i) و آنهایی که تحت درمان با مهارکننده های  SGLT2نبودند(غیرکاربران SGLT2i)، با استفاده از یک مجموعه داده های تلفیقی از سه کارآزمایی : SoliMix،LixiLan ONE CAN (افزودن به انسولین پایه) وLixiLan-G (افزودن به یکGLP-1 RA) ارزیابی کردند.

این مطالعه به یافته های زیر منجر شد:

 ویژگی های خط پایه به طور کلی بین 219 کاربر SGLT2i و 746 غیر کاربر SGLT2i مشابه بود.

 حداقل مربعات میانگین تغییرات HbA1c از زمان شروع تا هفته 26ام برای کاربران SGLT2i(1.2-%) و غیر کاربران (1.2-%) مشابه بود.

 تغییرات در وزن بدن، قند خون ناشتا، و قند خون پس از غذا بین گروه ها مشابه بود، و همچنین رویدادهای هیپوگلایسمی مشابه بودند.

در نتیجه، این تجزیه و تحلیل تلفیقی از سه مطالعه روی بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 نشان داد کهiGlarLixi  بدون توجه به استفاده همزمان از مهارکننده‌های SGLT2، بهبودهایی را در کنترل قند خون ارائه می‌کند، بدون اینکه نرخ هیپوگلایسمی را افزایش دهد.

محققان اظهار داشتند که استفاده ی همزمان از این درمان‌ها ممکن است برای افراد مبتلا به T2D با بیماری‌های قلبی عروقی یا کلیوی و/یا نارسایی قلبی، یا بیمارانی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی یا کلیوی هستند، و به اثرات محافظتی قلبی و کلیوی در کنار بهبود کنترل قند خون نیاز دارند، مفید باشد.

منبع:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/advancing-therapy-with-iglarlixi-safe-and-effective-for-diabetes-treatment-irrespective-of-sglt2-inhibitors-use-study-126550